به گزارش ایرنا از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در نخستین کنفرانس ملی حکمرانی هوشمند، با بیان اینکه در مجلس یازدهم و در امتداد آن مجلس دوازهم، هوشمندسازی یکی از چهار رویکرد اولویتدار و مدنظر رئیس مجلس است، گفت: بخش عمدهای از حکمرانی هوشمند در مجلس و قوانین مصوب در این زمینه قابل پیگیری است.
وی با بیان اینکه حکمرانی هوشمند چند سالی است در کشورهای دنیا در حال پیگیری است، افزود: اکثر کشورها در حال برنامهریزی برای این مهم و تصویب قانون لازم در حوزه هوش مصنوعی هستند.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، در تعریف حکمرانی هوشمند، اظهار کرد: حکمرانی هوشمند به معنای استفاده از فناوریهای پیشرفته، دادههای بزرگ، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای بهبود فرآیندهای تصمیمگیری، افزایش شفافیت و ارتقای کیفیت خدمات عمومی است.
نگاهداری تاکید کرد: حکمرانی هوشمند با هدف دستیابی به توسعه، رشد، پایداری و کیفیت بخش عمومی توسعه یافته و با اتخاذ راهحلهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تقویت شیوههای حکمرانی توجه دارد.
وی در تشریح سیر تاریخی تحولات دیجیتال و هوشمندسازی، عنوان کرد: سیر تحول تاریخی این حوزه را به ۴ دوره میتوان تقسیم کرد که دوره نخست آن ظهور فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در دهه ۱۹۹۰ در دیجیتالی سازی خدمات دولت با گسترش اینترنت و فناوریهای اطلاعاتی، نخستین گامها در جهت دیجیتالیسازی خدمات دولتی برداشته شد. این دوره شاهد ظهور مفاهیمی مانند دولت الکترونیک بود که هدف آن ارائه خدمات دولتی به صورت آنلاین و کاهش بوروکراسی بود. در این دوره، تمرکز اصلی بر روی بهبود کارایی و کاهش هزینهها از طریق فناوری بود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، دوره دوم را توسعه شهرهای هوشمند در دهه ۲۰۰۰ دانست و در تبیین آن گفت: با پیشرفت فناوریهایی مانند اینترنت اشیا، کلانداده و مفهوم شهرهای هوشمند شکل گرفت. در این دوره، حکمرانی هوشمند به عنوان بخشی از این اکوسیستم مطرح شد. در این دوره، تمرکز بر روی استفاده از دادهها برای بهبود تصمیمگیری و ارائه خدمات شخصیسازی شده به شهروندان بود.
نگاهداری دوره سوم را مشارکت شهروندان و شفافیت در فرآیندهای دولت در دهه ۲۰۱۰ دانست و عنوان کرد: در دهه ۲۰۱۰، با افزایش دسترسی به فناوریهای دیجیتال، مشارکت شهروندان در فرآیندهای دولت و حکمرانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. پلتفرمهای دیجیتال برای مشارکت عمومی و نظرسنجیهای آنلاین به ابزارهای مهمی در حکمرانی هوشمند تبدیل شدند. در این دوره، حکمرانی هوشمند به عنوان ابزاری برای تقویت دموکراسی و پاسخگویی مطرح شد.
وی، دوره چهارم را هوش مصنوعی و تحول بنیادین در سازوکارهای حکمرانی در دهه ۲۰۲۰ تاکنون دانست و در تشریح آن یادآور شد: در دهه ۲۰۲۰، با پیشرفتهای چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، حکمرانی هوشمند وارد مرحله جدیدی شد. استفاده از الگوریتمهای پیشرفته برای تحلیل دادهها و پیشبینی نیازهای شهروندان، به یکی از ویژگیهای اصلی حکمرانی هوشمند تبدیل شده است. در این دوره، تمرکز بر روی هوشمندسازی حکومت فرآیندها و ارائه خدمات پیشبینانه با مشارکت شهروندان است.
حکمرانی هوشمند ابزاری قدرتمند برای بهبود کارایی، افزایش مشارکت شهروندان و ارتقای شفافیت است
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، با بیان اینکه سیر تاریخی مفهوم حکمرانی هوشمند نشاندهنده تحولات عمیق در نحوه استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای حکمرانی است، گفت: از دولت الکترونیک در دهه ۱۹۹۰ تا استفاده از هوش مصنوعی در دهه ۲۰۲۰، این مفهوم همواره در حال تکامل بوده است. حکمرانی هوشمند امروزه به عنوان ابزاری قدرتمند برای بهبود کارایی، افزایش مشارکت شهروندان و ارتقای شفافیت در حکومتها مطرح است.
نگاهداری در تبیین الزامات پیش روی در تحقق حکمرانی هوشمند در کشور، تصریح کرد: الزام نخست در این زمینه اهمیت قانونگذاری کارآمد در زمینه هوشمندسازی حکمرانی است چراکه قانونگذاری در حوزه هوشمندسازی حکمرانی از این جهت حیاتی است که چارچوبی شفاف و قابل اجرا برای استفاده اخلاقی و مسئولانه از فناوریهای نوین فراهم میکند.
وی افزود: با گسترش فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، دادههای بزرگ و اینترنت اشیا، دولتها به حجم عظیمی از دادههای شخصی و حساس دسترسی دارند. بدون قوانین مناسب، خطر سوءاستفاده از این دادهها و نقض حریم خصوصی شهروندان افزایش مییابد در حالیکه قانونگذاری میتواند با تعیین استانداردهای دقیق برای جمع آوری، ذخیره سازی و استفاده از دادهها، از حقوق شهروندان محافظت کند و اعتماد عمومی به سیستمهای حکمرانی هوشمند را تقویت نماید.
نقش کلیدی قانونگذاری، ایجاد تعادل بین نوآوری و نظارت است
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، نقش کلیدی قانونگذاری را ایجاد تعادل بین نوآوری و نظارت دانست و عنوان کرد: هوشمندسازی حکمرانی فرصتهای بیسابقهای برای بهبود خدمات عمومی و افزایش کارایی دولتها ایجاد میکند، اما در عین حال، چالشهایی مانند تبعیض الگوریتمی، شفافیت تصمیم گیریهای خودکار و مسئولیت پذیری در قبال تصمیمات هوش مصنوعی را به همراه دارد از همین رو قوانین مناسب میتوانند با تعیین چارچوب های نظارتی، از سوءاستفاده از فناوری جلوگیری کرده و اطمینان حاصل کنند که سیستمهای هوشمند به گونهای طراحی و اجرا میشوند که منافع عمومی را تامین کنند. این امر به دولتها کمک میکند تا در عین بهرهبرداری از مزایای فناوری، از بروز آسیبهای اجتماعی و اخلاقی جلوگیری کنند.
نگاهداری اهمیت قانونگذاری در حکمرانی هوشمند را به عنوان ابزاری برای ایجاد هماهنگی و استانداردسازی در سطح ملی و بینالمللی برشمرد و توضیح داد: هوشمندسازی حکمرانی نیازمند همکاری بین بخشهای مختلف دولتی، بخش خصوصی و گروههای اجتماعی است چراکه قوانین جامع میتوانند با تعیین نقشها و مسئولیتهای هر یک از ذینفعان، هماهنگی لازم را ایجاد کرده و از موازی کاری و اختلال در اجرای پروژهها جلوگیری کنند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، در سطح بینالمللی، قانونگذاری میتواند به ایجاد استانداردهای مشترک برای استفاده از فناوریهای نوین کمک کند و همکاریهای فرامرزی را تسهیل نماید. در نتیجه، قانونگذاری نه تنها به عنوان یک ضرورت حقوقی، بلکه به عنوان پایه ای برای تحقق حکمرانی هوشمند عادلانه، شفاف و پایدار عمل میکند.
هوش مصنوعی نقش کلیدی در تحقق حکمرانی هوشمند دارد
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، در تشریح نقش و اهمیت هوش مصنوعی در تحقق حکمرانی هوشمند با بیان اینکه هوش مصنوعی به عنوان یکی از مهمترین فناوریهای عصر حاضر، نقش کلیدی در تحقق حکمرانی هوشمند ایفا میکند، یادآور شد: هوش مصنوعی با توانایی تحلیل حجم عظیمی از دادهها در زمان کوتاه، به دولتها این امکان را میدهد تا تصمیم گیریهای دقیقتر، سریعتر و مبتنی بر شواهد انجام دهند.
نگاهداری اضافه کرد: برای مثال، ما اکنون تنقیح قوانین را با هوش مصنوعی شروع کردهایم کاری که ۶۰ سال بدون اقدام مانده بود و در طول دو سالی که این سامانه را راه اندازی کردیم تمام نسخهای صریح و ضمنی را جلو بردهایم و اکنون تا پایان سال متن جامع هر ۵۲ کد قانونگذاری کشور را در اختیار مجلس قرار خواهیم. حتی این سامانه امکان تهیه متن قوانین جدید با مرور قوانین گذشته را فراهم آورده است.
وی با بیان اینکه در حوزه سلامت، هوش مصنوعی میتواند با تحلیل دادههای پزشکی، الگوهای بیماری را شناسایی کرده و به پیشبینی شیوع بیماریها کمک کند، گفت: این امر به دولتها اجازه میدهد تا اقدامات پیشگیرانه به موقع انجام دهند و منابع خود را بهینهتر تخصیص دهند. به این ترتیب، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند، کارایی و اثربخشی حکمرانی را به طور چشمگیری افزایش میدهد.
حکمرانی هوشمند سبب شخصی سازی خدمات عمومی و بهبود تجربه شهروندان خواهد شد
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، نقش مهم هوش مصنوعی در حکمرانی هوشمند را شخصی سازی خدمات عمومی و بهبود تجربه شهروندان دانست و تصریح کرد: با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، دولتها میتوانند خدمات خود را بر اساس نیازها و ترجیحات فردی شهروندان ارائه دهند. برای مثال، در حوزه آموزش، سیستمهای هوشمند میتوانند با تحلیل عملکرد دانش آموزان، برنامههای آموزشی متناسب با سطح هر فرد طراحی کنند. همچنین، در حوزه حمل ونقل، هوش مصنوعی میتواند با تحلیل الگوهای ترافیکی، مسیرهای بهینه را پیشنهاد داده و ازدحام را کاهش دهد. این شخصیسازی نه تنها رضایت شهروندان را افزایش میدهد، بلکه به بهبود کیفیت زندگی و عدالت در دسترسی به خدمات عمومی کمک میکند.
هوش مصنوعی کمک کننده به دولت ها برای حل چالشهای پیچیده است
نگاهداری تاکید کرد: در نهایت، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار تحلیلی پیشرفته، به دولتها کمک میکند تا چالشهای پیچیده و چندبعدی را بهتر درک کرده و راهحلهای نوآورانه ارائه دهند. برای مثال، در حوزه محیط زیست، هوش مصنوعی میتواند با تحلیل دادههای ماهوارهای و حسگرها، تغییرات آب وهوایی را رصد کرده و به دولتها در طراحی سیاست های موثر برای کاهش آلایندگی کمک کند.
وی تاکید کرد: علاوه بر این، هوش مصنوعی می تواند در پیشبینی بحرانهای اقتصادی، اجتماعی و امنیتی نیز نقش مهمی ایفا کند و به دولتها اجازه دهد تا با آمادگی بیشتری به این چالشها پاسخ دهند. در نتیجه، هوش مصنوعی نه تنها به بهبود تصمیم گیری ها و خدمات عمومی کمک میکند، بلکه به عنوان یک محرک برای نوآوری و تحول در حکمرانی هوشمند عمل مینماید.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، در تشریح ضرورت ارتقای سواد دیجیتال در حکمرانی هوشمند با بیان اینکه سواد دیجیتال به معنای توانایی استفاده موثر و مسئولانه از فناوریهای دیجیتال، ابزارها و پلتفرمهای آنلاین است، توضیح داد: این مفهوم نقش کلیدی در تحقق حکمرانی هوشمند ایفا میکند، زیرا شهروندانی که از سواد دیجیتال برخوردار هستند، میتوانند به طور فعال در فرآیندهای حکمرانی مشارکت کنند. برای مثال، آنها قادر خواهند بود از پلتفرمهای دیجیتال دولتی برای دسترسی به خدمات عمومی، ارائه بازخورد و مشارکت در تصمیم گیریها استفاده کنند.
نگاهداری گفت: این مشارکت فعال شهروندان به دولتها کمک میکند تا سیاستها و خدمات خود را بر اساس نیازهای واقعی جامعه طراحی و اجرا کنند، که در نهایت منجر به حکمرانی شفافتر و پاسخگوتر میشود.
وی، نقش سواد دیجیتال در حکمرانی هوشمند را افزایش توانایی شهروندان برای استفاده از دادهها و اطلاعات دیجیتال دانست و یادآور شد: در حکمرانی هوشمند، دادهها به عنوان یکی از مهمترین منابع برای تصمیمگیری و سیاستگذاری محسوب میشوند. شهروندانی که از سواد دیجیتال برخوردار هستند، میتوانند داده های باز دولتی را تحلیل کرده، از آنها برای درک بهتر سیاستها و برنامههای دولت استفاده کنند و حتی در شناسایی مشکلات و ارائه راه حلهای نوآورانه مشارکت کنند. این امر به دولتها کمک میکند تا با استفاده از بازخوردهای مبتنی بر داده، خدمات خود را بهبود بخشند و تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.
سواد دیجیتال عامل توانمندساز برای ایجاد جامعهای فراگیر است
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، سواد دیجیتال را به عنوان یک عامل توانمندساز برای کاهش شکاف دیجیتال و ایجاد جامعهای فراگیر برشمرد و گفت: در حکمرانی هوشمند، دسترسی عادلانه به فناوری و توانایی استفاده از آن برای همه شهروندان ضروری است. با افزایش سواد دیجیتال، افراد بیشتری میتوانند از مزایای فناوریهای دیجیتال بهرهمند شوند و در فرآیندهای حکمرانی مشارکت کنند.
نگاهداری با بیان اینکه این امر نه تنها به کاهش نابرابریها کمک میکند، بلکه به دولتها این امکان را میدهد تا خدمات خود را به طور موثرتری به تمامی اقشار جامعه ارائه دهند، اظهار کرد: در نتیجه، سواد دیجیتال به عنوان یکی از پایههای حکمرانی هوشمند، هم به افزایش مشارکت شهروندان کمک میکند و هم به بهبود کیفیت خدمات عمومی منجر میشود.
وی، در ادامه یکی دیگر از ضرورتها را توجه به ملاحظات امنیتی در حکمرانی هوشمند شامل امنیت اطلاعات و محرمانگی داده دانست و عنوان کرد: امنیت اطلاعات و محرمانگی دادهها در حکمرانی هوشمند از این جهت حیاتی است که حکمرانی هوشمند به شدت به دادهها و فناوریهای دیجیتال وابسته است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه دولتها برای ارائه خدمات بهتر و تصمیمگیری های دقیقتر، حجم عظیمی از دادههای شخصی و حساس شهروندان را جمعآوری و پردازش میکنند، گفت: اگر این دادهها به درستی محافظت نشوند، خطر سوءاستفاده، سرقت اطلاعات و نقض حریم خصوصی شهروندان به شدت افزایش مییابد. این موضوع نه تنها اعتماد عمومی را تضعیف میکند، بلکه میتواند به بروز بحرانهای امنیتی و اجتماعی منجر شود. بنابراین، تضمین امنیت اطلاعات و محرمانگی دادهها برای حفظ اعتماد شهروندان و موفقیت حکمرانی هوشمند ضروری است.
نگاهداری دلیل اهمیت امنیت اطلاعات را جلوگیری از تهدیدات سایبری دانست و یادآور شد: با گسترش استفاده از فناوریهای دیجیتال در حکمرانی، سیستمهای دولتی به هدفی جذاب برای هکرها و مجرمان سایبری تبدیل میشوند. حملات سایبری میتوانند باعث اختلال در خدمات عمومی، سرقت دادههای حساس و حتی تخریب زیرساختهای حیاتی کشور شوند. برای مثال، یک حمله سایبری به سیستمهای سلامت یا حمل ونقل میتواند جان شهروندان را به خطر بیندازد.
وی اضافه کرد: بنابراین، دولتها باید با سرمایهگذاری در سیستمهای امنیتی پیشرفته و آموزش کارکنان، از دادهها و سیستمهای خود در برابر تهدیدات سایبری محافظت کنند.
تقویت شفافیت و نظام داده باز در بخش دولتی ضروری است
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با تاکید بر لزوم تقویت شفافیت و نظام داده باز در بخش دولتی، پیش زمینه تحقق حکمرانی هوشمند، گفت: ما قوانین خوبی در حوزه دادههای باز در کشور به تصویب رساندهایم اما در اجرا و راهبری راه نرفته زیاد داریم. نظام داده باز به معنای انتشار دادههای دولتی و عمومی در دسترس عموم، به صورت رایگان و بدون محدودیتهای دسترسی است.
نگاهداری افزود: این نظام یکی از ارکان اصلی حکمرانی هوشمند محسوب میشود، زیرا با شفافسازی اطلاعات، امکان مشارکت شهروندان، نهادهای مدنی و بخش خصوصی در فرآیندهای تصمیمگیری و نظارت را فراهم میکند.
وی تاکید کرد: زمانی که دادهها به صورت باز و شفاف در اختیار عموم قرار میگیرند، شهروندان میتوانند از این اطلاعات برای درک بهتر سیاستهای دولتی، ارائه بازخورد و حتی مشارکت در حل مشکلات جامعه استفاده کنند. این امر منجر به افزایش اعتماد عمومی و تقویت پاسخگویی دولتها میشود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، با بیان اینکه مفهوم ملت سازی هوشمند و ملت هوشمند در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: ملت هوشمند به جامعهای اشاره دارد که در آن شهروندان، دولت و بخش خصوصی با استفاده از فناوریهای دیجیتال و دادهها، به طور هماهنگ و هوشمندانه برای بهبود کیفیت زندگی و حل چالشهای اجتماعی همکاری میکنند. در چنین جامعهای، شهروندان از سواد دیجیتال برخوردار هستند و میتوانند به طور فعال در فرآیندهای حکمرانی مشارکت کنند.
نگاهداری اضافه کرد: دولت نیز با استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، دادههای بزرگ و اینترنت اشیا، خدمات عمومی را بهینه کرده و تصمیمگیریهای خود را بر اساس دادههای دقیق و تحلیلهای پیشرفته انجام میدهد.
وی تاکید کرد: ملت هوشمند به دنبال ایجاد تعادل بین نوآوری فناورانه و ارزشهای اجتماعی است، به طوری که فناوری در خدمت بهبود رفاه، عدالت و پایداری جامعه قرار گیرد.
هدف کلیدی حکمرانی هوشمند، ملت هوشمند است
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه در حکمرانی هوشمند، مفهوم ملت هوشمند به عنوان یک هدف کلیدی مطرح میشود که در آن شفافیت، مشارکت و پاسخگویی افزایش مییابد، تصریح کرد: در چنین سیستمی، دادهها به صورت باز و شفاف در اختیار شهروندان قرار میگیرند تا بتوانند از آنها برای مشارکت در تصمیمگیریها و نظارت بر عملکرد دولت استفاده کنند.
نگاهداری اظهار کرد: همچنین، ملت هوشمند به دنبال کاهش شکاف دیجیتال و ایجاد فرصتهای برابر برای همه شهروندان است تا بتوانند از مزایای فناوری بهرهمند شوند. در نهایت، ملت هوشمند به عنوان یک جامعه پیشرو، نه تنها از فناوری برای بهبود خدمات عمومی استفاده میکند، بلکه به دنبال ایجاد اکوسیستمی است که در آن نوآوری، همکاری و مسئولیتپذیری اجتماعی در کنار هم رشد میکنند.
وی در جمعبندی صحبتهای خود، خاطرنشان کرد: حکمرانی هوشمند بدون شک یکی از مهمترین تحولات در حوزه مدیریت عمومی است که میتواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش کارایی دولتها کمک کند. اما این مسیر بدون چالش نیست.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه برای موفقیت در این زمینه، نیازمند همکاری بین دولتها، بخش خصوصی، دانشگاهها و مردم هستیم، گفت: با تدوین خطمشیهای مناسب، سرمایهگذاری در فناوری و آموزش، و توجه به مسائل اخلاقی و اجتماعی، میتوانیم از فرصتهای حکمرانی هوشمند بهره ببریم و چالشهای پیش رو را به حداقل برسانیم.
منبع