به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام مرتضی واعظ جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم در همایش «مرجعیت علمی قرآن کریم در تربیتنسل مهدوی» که به همت اتحادیه مؤسسات و قرآن و عترت استان قم با همکاری سازمان دارالقرآن کریم، مسجد مقدس جمکران، مرکزمدیریت حوزههای علمیه، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قم، ادارهکل اوقاف و امور خیریه قم، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ۲۰ اسفندماه در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، بیان کرد: در ماه مبارک رمضان که سید شهور است سید کتب الهی یعنی قرآن به عنوان مرجع قطعی و حتمی جهان بشری معرفی خواهد شد.
وی افزود: مرجعیت شرایطی دارد و نیازمند اوصاف الهی است که بتواند آنچه را که نیاز جامعه بشری است را بیان کند، مرجعیت قرآن از این جهت است که کلام الهی است و کلام الهی با عصمت همراه است
واعظ جوادی آملی اظهار کرد: کلام الهی معصوم در تبلیغ، حفظ و ابلاغ به جامعه بشری است و مهمیمن و مصدق نیز هست یعنی همه آنچه را که در کتب پیشینیان بود و در صحیفه و الواح پیشین بود به نحو کامل در قرآن وجود دارد.
وی گفت: هیچ امری در قرآن فروگذار نشده است و تبیان بکل شی است و این کتاب همگانی، از یک سو همه حقایق را در عالیترین سطح داراست و از سویی دیگر در همه مراحل از عصمت الهی برخوردار است و شأنیت مرجعیت حقیقی را داراست.
واعظ جوادی آملی تصریح کرد: قرآنپژوهان در حوزه مصونیت قرآن از یک سو، جامعیت آن از سوی دیگر و کامل بودن از سوی سوم مطرح است اما بحث اصلی نحوه مراجعه به قرآنی که مرجع است، باید باشد.
وی ادامه داد: چه کسانی میتوانند قدرت تفسیر و تبیین و استنتاق آیات قرآن داشته باشند و حقیقت قرآن را به جامعه ابلاغ کنند و یکدسته از این افراد، مفسران کلام وحی هستند، هنر تفسیر هنر ارزشمندی که مقام معظم رهبری از آن با قامت عظیم یاد میکنند.
واعظ جوادی آملی با اشاره به اینکه تفسیر قرآن باید امکان مراجعه به قرآن را برای جامعه بشری و نحوه مراجعه به آن را اثبات و مطرح کند، اظهار کرد: اگر امسان اندوختههایی از علوممختلف را با خود نداشته باشد و در جنبه مباحث اعتقادی و کلامی، هستیشناسی وجهانبینی، انسانشناسی و معرفتشناسی آمادگی نداشته باشد، زمانی که به سمت دریای قرآن برود، غرق مطالب آن خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه عدهای به سراغ فهم قرآن رفتند اما قدرت فهم آن را نیافتند، تصریح کرد: تفسیر تسنیم با تحقیق ۴۰ ساله و ۸۰ جلدکتاب علمی ارائه میشود و راه مراجعه را برای قرآنپژوهان و طالبان دریافت فهم آیات قرآن باز میکند.
استاد حوزه علمیه گفت: تفسیر تسنیم آیتالله جوادی آملی جنبههای مختلف را از خود میدرخشاند و در همین رابطه کتاب «مهدیموجود موعود» به نگارش درآوردهاند که از مایههای اصیل تفسیر تسنیم بهره گرفتند و این کتب نگاه ایشان را میرساند که مرجعیت قرآنبدون مرجعیت اهل بیت(ع) امکانپذیر نیست و درحقیقت قرآن و اهل بیت(ع) یک حقیقت در دو جلوه هستند.
وی بیان کرد: افراط در جنبه عترت و تفریط در جنبه قرآن در جامعه وجود دارد اما در کلام تفسیر تسنیم هماهنگی بین این دو جنبه بهطورکامل بیان شده است و هر دو در یک مرجع قرار گرفتهاند و هنر هماهنگی و همسان خواندن قرآن و عترت کنار یکدیگر هنر والای تفسیرتسنیم است.
واعظ جوادی اظهار کرد: امید است جامعه ما فهم و حقایق قرآن را از منظر تفسیر تسنیم و تفسیر المیزان و نظایر آن دنبال کند و اجازه ندهد جامعه با افراط و تفریط روبرو شود و حقایق را با فراز و فرود بنگرد.
وی گفت: جامعه باید به دنبال امام قائم باشد نه امام غایب، یعنی امامی که نسبت به همه حدود و احکام الهی قیام میکند و فرق بین قائمو غایب بسیار است که در کتاب مهدی موجود موعود مطرح شده است.
انتهای پیام
منبع