به گزارش ایکنا، سال 1403 از دو ماه صیام و ماه بندگی خدا استقبال کرده است. شاید به تورق دفتر روزگار، یک سال میان دو رمضان گذشته باشد، اما سیل و حجم حوادث به وقوع پیوسته در این یک سال چنان ژرف و تلخ و دردناک است که اگر باز هم گواهمان همان روایت تاریخ باشد، شايد به قطع بتوان گفت برای به وقوع پیوستن سیل این اتفاقات گذار بیش از یک دهه زمان نیاز داشته باشد، نه در کمتر از یک سال چنین حجم از وقایع را جامعه اسلام و مسلمانان در سراسر جهان تجربه کرده باشند.
وقتی «مقاومت» فراتر از نام، بدل به مکتب دلداگان میشود
حماسه «طوفان الاقصی» که چیزی قریب به یک سال و نیم از آغاز آن میگذرد، بعد از روایت و اتفاقهای تلخ و دردناکی که رژیم غاصب صهیونیستی به بهانه مقابله با استمرار مسیر «نهضت مقاومت» مردمان فلسطین بر باریکه و نوار غزه و سپس لبنان آغاز کرد؛ فصل و روایت و موسمی دیگر در حُسن همنشینی تعبیر و معانی بلندمرتبه دریافت مفهوم «مقاومت» از مسیر آزادگی و دینداری است.
قریب به 50 هزار شهید و بیش از 120 هزار نفر مجروح تنها بخشی از سیل ددمنشیهای رژیم غاصب صهیونیستی است که طی همین یک سال اخیر از رمضان گذشته تا این رمضان به صفحه شهدای مسیر مقاومت، ایستادگی و پایداری برای باز پسگیری سرزمین آبا و اجدادیشان متحمل شدند و در این میان باید نام رهبران بزرگ نهضت و مکتب مقاومت از شهید «اسماعیل هنیه» تا شهید «یحیی سنوار» از شهید مقاومت، سیدحسن نصرالله؛ رهبر حزبالله لبنان تا جانشین و قائممقام او شهید «شیخ هاشم صفیالدین» را تنها در بخشی از روایات فجایع تلخ و دردناک این یک سال نام برد و کیست که نداند مقاومت در برابر جبهه استعمار و استکبار همواره برای پیروان این نهضت و مکتب، هزینههای بالایی از جمله غم فقدان بزرگان این مسیر را داشته و ایرانیان نیک این مهم را بسیار پیشتر از این ایام در سالهای حماسهسازی هشت سال دفاع مقدس و سپس محور مدافعان حرم با گوشت و استخوانشان درک کردهاند و شاید پیشقراول و پرچمدار مکتب مقاومت در کشورمان سپهبد شهید؛ حاجقاسم سلیمانی بتواند اسوه و الگویی برای تعبیر و تبیین غم فقدان رهبرانی باشد که گر چه امروز در میان ما نیستند؛ اما راه، مسلک، روش، بینش، نگرش، گویش و منش آنها همواره الگو بوده و مقوم استمرار طی کردن مسیر نهضت مقاومت!
این مهم تا جایی ادامه داشت که بعد از اتفاقهای تلخ اخیر از جمله شهادت سیدحسن نصرالله؛ مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای با وجود تأکید بر صدمه و ثلمهای بزرگ در پس فقدان شهید مقاومت که جامعه اسلام و به ویژه حزبالله لبنان متحمل شدهاند؛ اما معظمله او را فراتر از یک نام، منش و مسلکش یعنی مقاومت خواند و فرمود که «مقاومت» نهضت و مکتبی است که با فقدان چنین افرادی آن را از حرکت باز نمیایستاند که بر شتاب و سرعتش میافزاید.
حاصل این همه ددمنشی و قساوت در پس به شهادت رساندن افراد مسلمانِ بیدفاع و مظلوم غزه به ویژه کودکان و زنان در این باریکه و جنوب لبنان در نهایت سرخوردگی شدید رژیم غاصب صهیونیستی و پذیرش توافق صلح بود.
وقتی آوار ساختمانها سکوی دعا و قرائت کلامالله میشود
بخشی دیگر از جنس همین روایت را میتوان در خرابههای باریکه غزه و جنوب لبنان در پس پشت همین یک سال اخیر از ماه رمضان گذشته تا همین ماه شاهد بود.
شاید وسعت باریکه غزه با عرض تنها 41 کیلومتر و طول 6 تا 12 کیلومتر آن در نقشه جغرافیای جهان مقیاسی از نظر جغرافیایی نباشد؛ اما میزبانی از دو میلیون مسلمان فلسطینی در مساحتی بالغ بر 360 کیلومترمربع و به مسلخ بردن انسانیت در پس ریزش بمبهایی که بنا بر گزارش کارشناسان نظامی بیش از بمبهای جنگ جهانی دوم تنها بر همین باریکه بود؛ اوج قساوت و شقاوت استعمارگران و مستکبران و در رأس آنها رژیم غاصب صهیونیستی و ایالات متحده امریکا را به رخ میکشد.
اما تنها کافی است به تصاویر مخابره شده خبرگزاریهای جهانی از مردمان مقاوم فلسطین دقت کنیم تا جایی که از تخت بیمارستان تا انبوه آوار ساختمانها در سرما و گرما آنچه قوتبخش مردمان این منطقه در مسیر مقاومت بود «کلام الله مجید» است که در دست گرفتهاند و لبهای نجواگوی آنها که به تلاوت آیات متبرکه است و سفرهای بسیار ساده و محقرانه سحر و افطارشان بر روی همین خرابهها یا کنار پیکر به خاک سپرده اعضای خانوادهشان؛ همه و همه همان مؤلفه استمرار مکتب و نهضت مقاومت را در سایه آنچه اسلام ناب محمدی همواره وعدهاش را داده یعنی «پیروزی حق بر باطل» و «درخشندگی رنگ خون بر سیاهی و ظلمت شمشیر»؛ صحنههای عظیم و عمیق از انسانیت و مسلمانی و عبور و گذر راه زندگی از مسیر مقاومت، تبیین و تعبیر قرآن را بازنمایی میکند.
جلوه غیرت
سیودومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در شرایطی از 16 اسفند کار خود را با شعار «قرآن، راه زندگی» در مصلای تهران آغاز کرد که حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا اربابسلیمانی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس گام سیودوم این نمایشگاه در نشست خبری خود به این نکته تکیه کرده و وعده داده بود که بخش غزه و مقاومت از بخشهای اصلی نمایشگاه امسال است. این گفته و وعده رئیس نمایشگاه را با حضور در شبستان مصلای امامخمینی(ره) به وضوح میتوان دید.
غرفههایی که هر یک به نشانی متبرک از چهرههای شاخص شهدای نهضت و مکتب مقاومت گرفته تا گوشه گوشه آیههای ایثار که تراویده از بطن و متن کلام الله مجید است.
با روایت آنچه وعده الهی در پس نصرت و پیروزی به گاه مقاومت، ایستادگی و پایمردی در مقام ایثار در بطن و متن آیههای شکوفای قرآن محمدی جلوهگر است؛ غرفهای که مزین به تندیس شهید «یحیی سنوار» با آن مبل ساده و کوچک؛ چفیه و ترکه چوبی که در دست داشت، در آخرین لحظه وداع قهرمانانهاش تا تندیسها و سردیسهای دیگر از بزرگان نهضت و مکتب مقاومت چون شهید سیدحسن نصرالله؛ سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی؛ اسماعیل هنیه و دیگر رهبران این نهضت در کنار موشکهای پرتوان حزبالله که سهم و نقشی دیگر در به زانو کشیدن رژیم غاصب صهیونیستی برای پذیرش آتشبس ایفا کرد.
غزه؛ بزرگترین دارالقرآن جهان اسلام
اما برای آشنایی با فعلیت و فعالیت بخش قرآن و مقاومت در سیودومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با رحیم قربانی؛ رئیس این بخش به گفتوگو پرداختیم و او آغاز کلامش را با معرفی شهدای قرآنی مانند احمد انصاری؛ عبدالله مداح؛ سیدعلی محمودیان؛ اسماعیل میرنژاد؛ حسین محمدی؛ محمدرضا غلامی؛ ناصر شفیعی؛ غلامعلی براتی؛ ابراهیم زمانیان و روحالله محمدصالحی و دَهها شهید دیگر متبرک کرد و گفت: در طول سال و طی هر هفته، تعدادی از فعالان قرآنی و قاریان کشورمان با همدلی و حمایت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ به دیدار خانواده شهدای قرآنی رفته و میروند.
وی در ادامه این گفتوگو متمرکز بر فعلیت بخش «قرآن و مقاومت» در نمایشگاه سیودوم بینالمللی قرآن کریم به معرفی رویکردهای قرآنی رهبران محور مقاومت؛ همچنین تبیین روایات، آیات ایثار؛ مقاومت و شهادت در میان آیههای مبارکه قرآن کریم؛ تطبیق صحنههایی که در پس کشتار فجیع در نوار غزه به وقوع پیوست و عینیت آن با جلوههای قرآنی و نیز همدلی هنرمندان در تصویرگری و بیان زیباییشناسانه معارف و مبانی آیات کلامالله مجید به زبان زیباییشناسانه هنر به عنوان بخشهای دیگر غرفههای مربوط به بخش قرآن و مقاومت در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم اشاره کرد.
قربانی یکی از مهمترین بخشها و غرفههای فعال در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در بخش قرآن و مقاومت را معرفی فعالیتهای مرکز تربیت حافظان قرآن غزه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز حفظ قرآن در جهان دانست و خاطرنشان کرد: آنچه در مسیر ایستادگی و مقاومت مردمان فلسطین در پس قریب هشت دهه مقاومت برابر رژیم اشغالگر قدس صورت گرفته بیهیچ تردیدی برآمده از آموزههای کلامالله مجید است.
وی ادامه داد: از همین رو در منطقه غرب آسیا به ویژه در کشور فلسطین؛ باریکه غزه و لبنان دلدادگی مردم به کلامالله مجید بیش و پیش از سبک زندگی؛ که بخشی از تنفس و حیات آنها را در این مسیر نصرت با خود به یادگار داشته و دارد.
به گفته رئیس بخش «مقاومت و قرآن» نمایشگاه قرآن؛ امروز براساس گزارشهایی مستند میتوانیم ادعا کنیم که بیش از 50 هزار نفر از مردم غزه حافظ کل قرآن و بسیاری از آنها که بالغ بر صدها هزار نفر میشوند، حافظ جزءهای کمتری هستند و در حقیقت میتوان غزه را بزرگترین دارالقرآن جهان اسلام به شمار آورد.
اجرای طرح مرهم آلام رنجدیدهگان فلسطینی
قربانی همچنین به معرفی بخش غزه و قرآن در نمایشگاه امسال در ساحت نمایش فیلمها در حوزه نحوه آموزش و ارائه آزمون جهت حافظان قرآن در نوار غزه اشاره کرد و گفت: برخلاف کشور ما که در یک آزمون چند ساعته چند پرسش از حافظان مطرح میشود. دارالقرآن غزه برای تأیید حافظان در این منطقه از نماز صبح تا نماز مغرب و عشا به قاری فرصت میدهند تا شروع به تلاوت کند. اگر در این مسیر دچار اشتباه نشد او را بهعنوان حافظ قرآن معرفی میکند و مدرک حافظ کل قرآن به آنها اهدا میشود.
وی با اشاره به اینکه حتی در اوج بمباران نوار غزه انس و همنشینی مردمان باریکه غزه با قرآن بخش مهمی از تابلوی مسیر مقاومتی است که قرآن برای زندگی انسانها ترسیم کرده و امیدبخش و گرمادِه دلهای مونسان با قرآن است تصریح کرد: گواه مدعای من فیلمهای مختلف و متعددی است که در فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و رسانههای خبری در این باره بازتاب داده شده است و آنچه که طرح «صفوه الحفاظ» در نوار غزه در همان روزهای بمباران و شهادت مدام در قالب فضای رسانهای آنها را منتشر میکرد.
قربانی با اشاره به اینکه از کودک هشت ساله تا پیرمرد 77 ساله در جمیع حافظان قرآن در نوار غزه مدارکی «صفوه الحفاظ» را دارند، خاطرنشان کرد: آخرین مرحله این طرح با ثبت گواهی 1471 حافظ قرآن به پایان رسید.
مدرسه فلسطین و لزوم تبیین نگاه استعمار نوین برای نوجوانان
بعد از صحبت با قربانی؛ رئیس بخش قرآن و مقاومت نمایشگاه بینالمللی قرآن در گام سیودوم، مسیر خود را به غرفه «روایت فلسطین» ادامه میدهم.
محمدحسین اصلاحی، نوجوانی که سیمای او نشان میدهد، آرام آرام مسیر پیمودن به سن بلوغ را طی میکند در کنار تابلویی که نقشه باریکه غزه و کشورهای همجوار آن را به مخاطبان نشان میدهد با لباس ساده بسیجی به روایت مقاومت و داستان غزه میپردازد.
او در گفتوگویی کوتاه هدف این مسئله را لزوم انتقال معارف مقاومت؛ اصالت این خطه و خاک به نام فلسطینیان و همچنین ضرورت نگاه تبیینی درباره شقاوت، ظلم و ستمی که رژیم غاصب صهیونیستی با مردمان فلسطین کرده است، میداند.
وی با اشاره به راهاندازی «مدرسه فلسطین» که کارش روایتگری درباره این قطعه از خاک مسلمانان است، یادآور شد: شور انقلاب و اوج مقاومت را میتوان در میان افراد به ویژه نوجوانان دهه 80 و 90 که در این مدرسه ثبتنام میکنند، شاهد بود. همه آنها در قالب روایتهای تبیینی همین مدرسه با جنایتهای امریکا و رژیم صهیونیستی و آنچه استعمار نوین آن را برای به زانو درآوردن جامعه مسلمانان پیشانی فعالیتهای خود قرار دادهاند، آشنا میشود.
اصلاحی خاطرنشان کرد: هدف ما در این مدرسه بر معرفی آنچه درباره حقانیت مردمان فلسطین به نسل نوجوان، جوان و همسنوسالان خودمان است، استوار است.
از بخشهای دیگر اقماری بخش «قرآن و مقاومت» نمایشگاه بینالمللی قرآن میتوان به برگزاری کلاسهای قرآن برای آوارگان؛ جذب حامی برای مؤسسه انصار القرآن؛ همچنین تولیدات فرهنگی و قرآنی با محوریت محور مقاومت و حمایت از مردم فلسطین، غزه و آوارگان این منطقه اشاره کرد.
سیودومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم شاید در حجم و گستره میزبانی نسبتبه گام پیشین کوچکتر شده باشد، اما تلاش کرده تا با تنوعبخشی به موضوعات مرتبط با کلامالله مجید و آنچه شعار این نمایشگاه یعنی «قرآن، راه زندگی» است به طرق مختلف به بازدیدکنندگانش ارائه دهد و بخش مقاومت و قرآن این نمایشگاه به وضوح به هر مخاطبی میآموزد که قرآن، راه زندگی را از مقاومت برای بندگان مسلمانش تبیین میکند.
گزارش از امین خرمی
انتهای پیام
منبع