رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۶ بنیاد شهید تسریع شد

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا از «ایثار»، نرگس جلیلی روز دوشنبه درباره فعالیت‌های کمیسیون ماده ۱۶، اظهارداشت: این کمیسیون از جایگاهی قانونی و شبه قضایی برخوردار است که بر این اساس به اعلام رأی می‌پردازد و آرای آن لازم‌الاجراست و آرای صادره از این کمیسیون براساس اجماع نظرات اعضای آن صادر می‌شود.

وی افزود: دبیر این کمیسیون توسط رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تعیین می‌شود اما اعضای کمیسیون خارج از حوزه اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند. کمیسیون ماده ۱۶ براساس دو قانون تسهیلات استخدامی جانبازان و قانون جامع خدمات‌رسانی‌ به ایثارگران فعالیت می‌کند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۶ با اشاره به تشکیل بیش از ۷۰ هزار پرونده در این کمیسیون گفت: متأسفانه به دلیل تکثر قوانین، عدم کارشناسی در تدوین برخی از قوانین و برداشت‌های متفاوت دستگاه‌های مختلف از این قوانین باعث شده بخشی از حقوق ایثارگران توسط دستگاه‌های اجرایی تأمین نشود و به همین دلیل، آمار شکایات ایثارگران افزایش یافته است.

جلیلی افزود: کمیسیون ماده ۱۶ با حضور ۶ عضو شامل نماینده سازمان اداری و استخدامی کشور، نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ۲ نماینده از بنیاد شهید و امور ایثارگران و یک نماینده هم از دستگاه طرف شکایت جهت ارائه مدارک و مستندات تشکیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فرایند تشکیل پرونده شکایات در کمیسیون ماده ۱۶ از دو درگاه انجام می‌شود؛ اولین درگاهی که می‌تواند شکایت را به کمیسیون ارجاع دهد، دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی هستند همچنین نمایندگان استانی کمیسیون ماده ۱۶ نیز پس از تشکیل پرونده شکایات ایثارگران را به کمیسیون ماده ۱۶ ارجاع می‌دهند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۶ درباره فرایند رسیدگی به پرونده در جلسات کمیسیون گفت: در زمان رسیدگی به پرونده با حضور نماینده سازمان طرف شکایت از حقوق ایثارگر در چهارچوب قانون دفاع می‌شود و در نهایت منجر به صدور رأی می‌شود که شامل دو حکم تأیید یا رد شکایت است. این رأی به دستگاه اجرایی مربوطه اعلام می‌شود و اگر تا سه ماه رأی صادره اجرایی نشد، اخطاریه‌ای از سوی کمیسیون صادر می‌شود و پس از آن نیز بعد از یک ماه در صورت استنکاف دستگاه، حکم صادره برای اجرا به دادگستری استان ارجاع می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۶ دارای تعداد زیادی مراجع حضوری و تلفنی برای پیگیری پرونده است، افزود: آمار ورودی کمیسیون ماده ۱۶ به‌طور متوسط روزانه ۱۰ پرونده شکایت است که سالانه حدود ۳۵۰۰ شکایت می‌شود. هر پرونده برای به نتیجه رسیدن، نیازمند زمان زیادی است و حجم بالای پرونده‌ها منجر به انباشته شدن پرونده‌ها می‌شود بنابراین جلسات کمیسیون در بسیاری از موارد و علی‌رغم مسئولیت‌های اجرایی اعضای کمیسیون در سازمان‌های خود، از هفته‌ای یک جلسه به هفته‌ای دو جلسه افزایش یافت.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از حدود ۲۳۰۰ پرونده انباشته شده از قبل، حدود ۱۳۰۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و امیدواریم با این برنامه‌ها به زودی شاهد اتمام پرونده‌های انباشته‌شده و به روز شدن رسیدگی به پرونده‌ها باشیم.

دبیر کمیسیون ماده ۱۶، ساماندهی نیروهای دبیرخانه، جذب نیروهای پروژه‌ای، تبدیل آراء از شیوه دست‌نویس به الکترونیک و کاهش زمان رسیدگی به شکایات در کمیسیون را بخشی از اقدامات صورت گرفته در کمیسیون اعلام کرد و افزود: برنامه‌های دراز مدتی نیز در کمیسیون در نظر گرفته شده که از جمله آنها می‌توان به رایزنی با قوه قضاییه درباره کسب ضمانت اجرایی آرای صادره از سوی کمیسیون، امضای تفاهم‌نامه با شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران به منظور فعال شدن مشاور امور ایثارگران وزیر در زمینه احقاق حقوق ایثارگر در کمیسیون ماده ۱۶ و پیگیری اصلاح برخی قوانین مربوط به ایثارگران اشاره کرد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

شایعه عرضه خودروهای مدل ۱۴۰۴ تکذیب شد

به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور فراجا، نامه پلیس راهور به مراکز شماره‌گذاری …