کتاب «تفسیر هویت قرآن در میسیولوژی» تألیف منصور خداکرمی و سیدجعفر هاتفالحسینی، به همت انتشارات دارالتهذیب در 136 صفحه و در قطع وزیری چاپ و منتشر شد.
این اثر، تلخیص و ترجمه کتاب «Missiological Models in Ministry to Muslims» یا «مدلهای تبشیری میسیولوژی در بین مسلمانان» نوشته میسیولوژیست، سام اشلورف (Schlorff, Sam) در سال 2006 است و بنابر صلاحدید نویسندگان، موضوعات مربوط به قرآن از آن استخراج و ترجمه شده است.
منصور خداکرمی، دانشپژوه سطح سه نقد مسیحیت از حوزه علمیه قم و سیدجعفر هاتفالحسینی، دانشپژوه سطح سه حوزه علمیه اصفهان کتاب «تفسیر هویت قرآن در میسیولوژی» را با هدف اطلاعرسانی درباره مسیحیت تبشیری تألیف کردهاند.
در پشت جلد این کتاب آمده است: «با اینکه الهیدانان، اندیشمندان و نویسندگان بسیاری بر این امر اتفاق نظر دارند که در اعتقادات فعلی مسیحیت از ابتدا شک و شبهه وجود داشته و بودند فرقههایی که اعتقادات دیگری داشتند و حتی نوشتههای آنها کم و بیش موجود است، با این حال مبشران مسیحی در طول دو قرن اخیر، سعی در وارونه جلوه دادن حقیقت کردهاند و با سخنرانیها و نوشتههای خود در محافل عمومی و خصوصی حتی در بین مسلمانان، بسیار اصرار داشته و دارند که مسیحیت را اعتقاد اصلی آورنده آن، یعنی حضرت عیسی مسیح(ع) جلوه دهند و چون نمیتوانستند بهطور طبیعی جامعه مسلمانان را به کیش خود دعوت کنند، با شگردهای عجیب و غریب و تحریف افکار در تلاش بوده و هستند تا بلکه رخنهای در اعتقادات مسلمانان ایجاد کنند. نمونههای بسیاری بر این امر انطباق دارد که در این کتاب آورده شده است و از جمله مهمترین آنها میتوان به تفسیر هویت قرآن بنابر اعتقادات خود در عهدین اشاره کرد که بسیار شگفتانگیز است و میطلبد که عزیزان خواننده حتماً از الهیات مسیحی به خوبی آگاه بوده و همچنین اطلاعاتی در زمینه جامعهشناسی، مردمشناسی و روانشناسی داشته باشند.
در این کتاب کوشش کردهایم تا با بررسی مطالب آنها که چگونه و از چه مسیری، سعی در گمراهکردن جامعه داشته و دارند، جامعه اندیشمند اسلام و محققان این رشته را آگاه کنیم.»
هاتفالحسینی، یکی از دو نویسنده کتاب «تفسیر هویت قرآن در میسیولوژی» در گفتوگو با ایکنا از اصفهان، هدف از تألیف این اثر را معرفی شیوههای تبشیر مسیحیت با استفاده از قرآن بیان کرد و گفت: یکی از این مدلهای تازه، هرمنوتیک جدید قرآن است که تلاش میکند هویت اسلامی را به هویت مسیحی نزدیک کند، مانند اثبات به صلیب رفتن عیسی(ع) براساس منابع اسلامی. درواقع، مدل تبشیری قرآنی بهدلیل شکل ایجابی و تمرکز آن بر هویت بسیار خطرناک و پیچیده است.
وی افزود: کتاب شامل چهار فصل است. در فصل اول، مدلهای تبشیری مسیحیت در قرن بیستم شامل مستقیم، تحقق، دیالکتیکی، دیالوگ و معادل پویا یا ترجمه بررسی میشود. دیالوگ از مدلهای مطرح در جهان اسلام و کِنت کِراگ از نظریهپردازهای تبشیری در گفتوگوی بین ادیان صاحب نظر است. برنامه گفتوگوی شورای جهانی کلیساها با مسلمانان از موضوعات مهم در تبشیر مسیحیت است که از آن در کتاب سام اشلورف یاد میشود. معادل پویا از مدلهاییست که با نامهای گوناگونی شناخته میشود، از جمله c5 یا جنبش درونی. مسلمان پیرو مسیح حقیقت مدل معادل پویاست؛ مسلمانی ظاهری با هویت دوگانه و فرهنگی به ظاهر اسلامی.
نویسنده کتاب «تفسیر هویت قرآن در میسیولوژی» اضافه کرد: فصل دوم به استفاده از قرآن در تبشیر مسیحیت میپردازد، از جمله کاربردهای مثبت و منفی استفاده از قرآن در تبشیر مسیحیت و بازگشت به متن اثباتی. فصل سوم، هرمنوتیک جدید در تفسیر قرآن را بیان میکند. از جمله مسیحیان توسعهدهنده هرمنوتیک جدید، جفری پاریندرو و کِنت کِراگ هستند. در فصل چهارم، مدل تبشیری کلیسای اسلامیشده در فرهنگ اسلامی و در ادامه، مفهوم «کلیسای مسلمانان» یا «کلیسای معادل پویا» و همچنین ویژگیهای یک کلیسای مسلمان معادل پویا بیان میشود.
وی در پایان با ابراز تأسف از بیدقتیهایی که در خصوص شبهات ایجابی قرآن صورت گرفته است، گفت: کتاب سام اشلورف مدرک خوبیست که نشان میدهد در دفاع از هجمه به قرآن بیدقتی شده است. مدل دوهویتیکردن با نامهای گوناگون مانند معادل پویا و جنبش درونی بسیار خطرناک است؛ چرا که جامعه اسلامی را از خود بیگانه میکند.
انتهای پیام
منبع