به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رییس جمهور در تداوم سنت پرسش مهر، بیست و سومین پرسش مهر را با دانشآموزان سراسر کشور در قالب ۲ سوال از معلمان و دانش آموزان تحت عنوان «برای افزایش بهرهوری در آموزش چه اقداماتی باید انجام شود؟» (ویژه معلمان) و از دانش آموزان تحت عنوان «مدرسه خوب دارای چه خصوصیاتی است؟ » را مطرح کرد.
در واقع فراخوان پرسش مهر هرساله توسط رییس جمهور با هدف جلب مشارکت فعال فرهنگیان و دانش آموزان، فعالیت بیشتر فضای فرهنگی جامعه، شناسایی علت و عوامل پیشرفت، توسعه و افزایش حس مسئولیت پذیری مخاطبان انجام می شود.
همچنین پرورش روحیه پرسشگری و توانایی نقد و تحلیل پدیدهها، آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی، کشف رشد و پرورش استعدادهای بالقوه مخاطبان، ترویج و تقویت امر پژوهش درآموزش و پرورش از دیگر اهداف طرح پرسش برای دانشآموزان است.
البته این رسم از سال ۱۳۷۶ پایهگذاری شده و بناست تا رئیسجمهور وقت در ابتدای ماه مهر همزمان با بازگشایی مدارس، معلمان و دانشآموزان را با طرح سؤالاتی مربوط به حوزه تعلیم و تربیت از طریق نگارش نامه و مطالبی تالیفی، وارد چالشی جدید کند که در آن به ارائه راهکار برای برخی مسائل بنیادین حوزه تعلیم و تربیت بپردازند.
براین اساس دانش آموزان دوره ابتدایی، اول و دوم متوسطه می توانند در پرسش مهر رییس جمهور ویژه سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ شرکت و آثار خود را تا آخر آذر سال جاری ارسال کنند.
در این راستا، شرکت کنندگان پرسش مهر ریاست جمهوری می توانند پاسخ به پرسش مورد نظر را در قالبهای مقاله پژوهشی و نشریه گروهی، نشریه دانش آموزی غیرحرفهای، تالیف کتاب، داستان نویسی، هنرهای تجسمی، ساخت فیلم کوتاه، نمایشنامه و فیلم نویسی و ساخت وبلاگ، سرود یا نثر ادبی آثار گوناگونی را ارائه کنند.
دانشآموزان و فرهنگیان علاقمند می توانند با مطالعه و تحقیق کتابخانهای، پژوهش میدانی، اختصاص درس انشاء و تدریس به موضوعات فراخوان، کتابخوانی و سخنرانی درپرسش مهر ریاست جمهوری شرکت کنند.
براین اساس شیوهنامه اجرایی بیست و سومین پرسش مهر ریاست جمهوری ویژه فرهنگیان و دانشآموزان آبان امسال از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده و در آن جزئیات و نحوه شرکت در رویداد پرسش مهر رئیس جمهور تبیین شده است.
در این شیوهنامه آمده است: بیست و سومین فراخوان ملی پرسش مهر ریاست جمهوری امسال در ۲ بخش «ایدههای نو» و «تجارب موفق» از طریق شبکه شاد و تولید آثار هنری در بخش ویژه جشنواره فرهنگی و هنری فردا برگزار خواهد شد.
بنابراین دانشآموزان باید ایدههای نو و خلاقانه خود را برای داشتن یک «مدرسه خوب» با ضبط یک ویدئوی حداکثر سه دقیقهای بیان کنند و یا طرح خود را بهصورت مکتوب به صفحه پرسش مهر در شبکه شاد ارسال کنند.
همچنین فرهنگیان باید ایدههای نو و خلاقانه خود را برای افزایش بهرهوری در آموزشوپرورش با ضبط یک ویدئوی حداکثر پنج دقیقهای ارائه و یا طرح خود را بهصورت مکتوب بر اساس قالب پیوستی تکمیل و به صفحه پرسش مهر در شبکه شاد ارسال کنند.
نحوه برگزاری و اعلام برگزیدگان هم به این صورت است که زمان بارگذاری دوره اول آثار در فصل پاییز از ۱۳ آبان تا ۳۰ آذر ۱۴۰۱ و اعلام نتایج در دی ماه است.
همچنین دور دوم فصل زمستان بارگذاری آثار از اول دی ماه تا ۳۰ بهمن انجمن میشود که اعلام نتایج دور دوم در اسفند است.
تجمیع پرسش مهر در جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری فردا
عباس مهاجر مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش درباره شرکتکنندگان در پرسش مهر امسال به ایرنا، گفت: امسال تغییراتی در برگزاری جشنوارهها داشتیم که اولین اقدام تجمیع این جشنوارههاست.
وی افزود: اکنون جشنوارهها متمرکز شدند و یک جشنواره بزرگ فرهنگی هنری ایجاد شد که بخش ارسال آثار هنری در آن تجمیع شد.
مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش با بیان اینکه جشنواره پرسش مهر هم با جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری تجمع شد، عنوان کرد: آثار دانشآموزان به صورت متن، پیام یا نقاشی برای مدرسه خوب که سوال رییس جمهور است را به جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری موکول کردیم.
مهاجر ادامه داد: همچنین یک محور هم در پرسش مهر به ایده و تجربهها مربوط میشود که شیوهنامهاش برای مدارس ارسال شده است و براین اساس فرهنگیان و دانشآموزانی که ایده خوبی برای پرسشهای رییس جمهور دارند، در کلیپهای ۵ دقیقهای آثار خود را برای دبیرخانه ارسال میکنند.
وی اظهار کرد: تقریبا ۳۰۰ هزار شرکت کننده در جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری داشتیم که در مرحله پنجم کشوری نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانشآموزان از سراسر کشور از اینها تجلیل شدند.
مهاجر افزود: همچنین برنامه ششم هم به زودی با تغییرات کوچک در حوزه محتوا و معرفی کتاب و هم در حوزه اجرا و چگونگی میزبانی آغاز میشود.
منبع